Programok

Szikrázó 11 nap - második nap
A nap szimbóluma: az íj
A sikerünk kulcsa egyrészt az, hogy ne feszítsük túl a “húrt”, de kellőképpen megfeszítsük, másrészt az, hogy célunkat stabilan kijelöljük.
A tanulás megfeszített időszakait váltakoztassuk a pihenés és feltöltődés időszakaival. Regenerálódásra szükségünk van részben azért, hogy hosszabb távon fenn tudjuk tartani az erőfeszítést, másrészt azért is, hogy időt adjunk az agyunknak a feldolgozásra. Memóriánk így tud optimálisan működni. A jóga számtalan eszközt kínál ehhez.
Az íj, mint szimbólum az úgynevezett ékagrata, az “egyhegyűség” állapotára utal, amikor minden figyelmünket egy dolognak szenteljük. Ezt zilálja szét a multitasking, ekkor a egyszerre több dologgal foglalkozunk; ilyenkor figyelmünket nemcsak többfelé osztjuk, hanem egy nagy részét el is veszítjük. Minden átkapcsolás 20% figyelem veszteséggel jár. Erről többet itt hallhattok: Multitasking a munkamemória csődje
A nap jóga technikája: Akarana dhanurászana
Tanácsok, tippek:
✅ Ügyelj rá, hogy a testhelyzet felvételekor csak pl. a jobb lábfej és a jobb nyújtott kar irányuljon oldalra, a törzs maga ne forduljon el
✅ A tekintet végig az oldalra nyújtott kar kezének hüvelykujján van, akkor is amikor a másik kart hátra húzod az “íj megfeszítéséhez”; a behajlított kar könyöke maradjon vállmagasságban és egy vonalban a vállal
✅ A koncentrációt tartsd meg végig a 3x-i ismétlés alatt, tudatosan figyelve a légzésre; bélégzés, (kart hátrafelé húzod) megfeszül az íj, légzés szünetet tartva összpontosítás és kilégzésre (kart előre nyújtod) ‘elröppen’ a nyíl
A gyakorlat hatásai:
Figyeld meg! Már a gyakorlat végzése közben érezheted a mellkas kellemes tágulását, a légzés mélyülését, a hát felfrissülését (a púpos hát kiegyenesedik); megszűnik a szem fáradtsága és újra jól tudsz koncentrálni.
Forrás: Vishwaguru Sri Mahamandaleshwar Paramhans Swami Maheshwarananda: Jóga a mindennapi életben rendszer gyakorlókönyv
Itt olvashatsz bővebben erről az ászanáról: https://www.yogaindailylife.org/system/hu/2-szint/akarana-dhanurasana
Inspiráció: Célratartás, samadhan (Csakra könyv: célfigyelés)
SAMADHAN – célra összpontosítás, belső összeszedettség
Egyfajta dialógus önmagunkkal a különböző élethelyzetekben. Mit tettem? Miért tettem? Mit kellene tennem? Miért gondoltam ezt? Fontos volt, vagy nem? Az utam, végső célom szempontjából lényeges, vagy sem? Ilyen módon mérlegeljük a dolgokat az életünkben, az élet célja szempontjából.
Történet a Mahabharátából
Drona a Pandavák és a Kauravák guruja (tanítómestere – aki íjász mesterséget tanít nekik) egy szép napsütéses napon a gyakorló terepen egy kis fából készült madarat tart a kezében, és azt mondja tanítványainak:
"Üdvözlöm a diákokat! Szeretném látni, ki tudja ma megcélozni és kilőni ennek a fából készült madárnak a szemét?" - és a madarat egy fa ágára helyezi.
Mindegyik herceg biztos benne, hogy le tudja lőni ezt a madarat, magabiztos, erős harcosokként nem is kételkednek ebben.
Drona először a legidősebb Pandava testvért, Judhisthirát szólítja, aki Dronához lép, elfoglalja pozícióját, és megcélozza a madarat.
Drona: „Látod a madarat? Írd le, amit látsz."
Judhisthira: „Látom a fából készült madarat egy nagy fa ágán. A fa enyhén himbálózik, és más ágakat is látok. Más madarak is vannak a fán és látom az eget és a többi fát.
Judhisthira guruja parancsára vár a nyílvessző kilövésére, de Drona azt mondja neki: tedd le a nyilat, az íjat és vonulj félre. Nem fogod tudni kilőni a famadár szemét.
Judhisthira összezavarodik, de nem kérdőjelezi meg guruja szavát, ezért leteszi a nyilat és visszalép a testvéreihez.
Azután egyenként szólítva a többi herceget Drona mindenkinek felteszi ugyanazt a kérdést. Mindannyian hasonló választ adnak, mint Judhisthira. Drona helyükre küldi őket anélkül, hogy engedné nekik a nyilat kilőni.
Végezetül Drona kedvencét, Ardzsunát szólítja. Ardzsuna felveszi híres testtartását - Akarana dhanurászana – ami stabil, határozott és könnyed. Drona megkérdi a nagyon magabiztosnak tűnő Ardzsunától: „Mondd el, mit látsz?”
Ardzsuna: „Látom a famadár szemét”- mondja egy pillanatra sem szakítva el tekintetét a célpontról.
Drona: "Látod a fát, az ágakat, a többi madarat, az eget?"
Ardzsuna stabilan tartja az íjat, a nyilat és habozás nélkül válaszol: "Nem mester, csak a famadár szemét látom."
Drona elégedett a válasszal. Tekintetét a többi herceg felé fordítja, akik megértették a leckét és helyeslően bólintanak. Aztán visszafordul Ardzsunához, és kiadja a parancsot: „Lőjj!” - Ardzsuna kilövi a nyilat, és az nagy sebességgel repül a madár szeme felé – mintha az magához vonzaná a nyílvesszőt – a nyíl pontosan a madár szemébe fúródik.
Napi recept
Az első napon szeretnénk pár alapelvet ismertetni veletek, amely fokozott szellemi terheléskor segíthet abban, hogy jobban tudjunk koncentrálni.
-
Általánosságban elmondható, hogy érdemes olyan ételeket enni, amelyek nem nehezítenek el, hiszen ha túl sokat foglalkozunk a szervezetünk az emésztéssel, akkor a paraszimpatikus idegrendszer aktivizálódik, így elálmosodunk. Kisebb adagokat együnk, és könnyen emészthető ételeket. Mit jelent a könnyen emészthető étel? Olyan, ami nem túl zsíros, nem fúj fel nagyon, és nem tartalmaz túl sok szénhidrátot.
-
A napot érdemes olyan reggelivel indítani, amely energiadús, de nem nehéz. Mit jelent az energiadús étel? Nyilván az édességek, tészták is sok energiát adnak, de fontos, hogy olyanra van szükségünk, amelyet sokáig bont a szervezetünk, így elnyújtva, hosszan szolgáltat energiát. Pl. lassan felszívódó szénhidrátok (ld. később), egészséges zsírok (pl. magvakban) és fehérjék (pl. hüvelyesekben).
-
A szénhidrátbevitel mennyiségére és típusára is érdemes figyelnünk, ugyanis azok a szénhidrátok adnak hosszabb ideig energiát, amelyeknek a lebontása több időbe telik. Ezek közé pedig a teljes kiőrlésű gabonából készült pékáruk, tészták, illetve a barna rizs tartoznak többek között. Az egyszerű cukrot tartalmazó élelmiszerekből pl. csokiból - egyszerre keveset érdemes enni, mert a cukor hirtelen felpörgeti a szervezetet, és nehezebb lesz koncentrálni tőle. Délután édességek helyett ehetünk pl. aszalt gyümölcsöket, vagy nyers gyümölcsöket - még jobb egy kis zabpehellyel elkeverve.
-
A napot érdemes olyan vacsorával zárni, amely nem túl fűszeres. Este nem kellene túl sokat enni, hiszen az a célunk, hogy a legpihentetőbb alvást biztosítsuk az agyunknak, mert ilyenkor rögzülnek a tanultak, regenerálódik és frissül fel a szervezet. Vacsorára például javasolt meleg levest enni.
-
Nem lehet elégszer kiemelni, hogy nagyon fontos a megfelelő mennyiségű folyadék bevitele. Jó pihenési lehetőség az asztaltól kicsit felállni, és újratölteni a poharunkat, ha esetleg elfogyott belőle a víz vagy valamilyen cukormentes gyógytea. A javasolt mennyiség naponta legalább 2 liter, de inkább 3 liter fogyasztása. Testünk 70%-a vízből áll, a sejtek közti transzportfolyamatokhoz, a vér megfelelő mennyiségéhez, a megfelelő nyirok- és keringési rendszerhez elengedhetetlen - hogy csak pár dolgot említsünk.
Holnap egy reggeli recepttel várunk Téged!
Tanulási tipp
Ideje levonni a tanulságokat az előző napból. Mi az, ami jó volt benne, ami bevált neked? Min változtatnál esetleg? Nehezebb volt elkezdeni a munkát/tanulást? Vagy inkább abbahagyni volt nehezebb, hogy felállj és pihenj kicsit? Tudjuk, valóban borzasztó nehéz ezt az egyensúlyt eltalálni.
Ahhoz, hogy motiváltak maradjunk, érdemes célokat felállítani, szem előtt tartani. Írj egy listát arról, hogy hosszútávon milyen feladataid vannak, ezeket pedig bontsd további részcélokra. Nagyon jó érzés, amikor a listánkról kipipálhatunk egy teendőt! Fontos, hogy ilyenkor ünnepeljük meg valahogyan a sikerünket, ez a továbbiakban még motiváltabbá tehet minket.
A célok meghatározásánál érdemes figyelembe venni korábbi tapasztalatainkat. Melyek az erősségeink, melyek a gyengeségeink? Amelyik tananyag jobban megy, arra szánhatunk kevesebb időt (nem engedve a perfekcionizmus kísértésének). Gondold végig, hogy mely módszerek váltak be korábban a legjobban, amelyekkel el tudtad sajátítani a tananyagot? Vedd figyelembe azt is, hogy valójában korábban mennyi időre volt szükséged hasonló mennyiségű, minőségű anyag tanulására.
Hogyan határozzuk meg a célokat? Az időtervedben először határozd meg a végső célt, majd haladj visszafelé, hogy milyen részfeladatokra bontható az adott időtávon belül a feladat. Ha segít, akkor a telefonodba is állíthatsz be erről hanggal ellátott emlékeztetőt.
Céljaid legyenek reálisak, ne a tökéletesre törekedj, hanem a rendelkezésre álló idő függvényében alakítsd ki őket!
Sokfélék vagyunk, vannak olyanok, akik már a kezdetekkor céltudatosabbak, határozottabbak. De ha egy feladat elvégzéséről van szó, akkor mindegy milyen típus vagy, vedd kezedbe az irányítást! A tanár megmutatja neked az utat, de neked kell végigmenned rajta, vállalj felelősséget ezért az útért, vagyis magadért. Ehhez valóban önbizalomra van szükség, illetve adott esetben az önbizalom növelésére. Gondold végig: mi kell ahhoz, hogy meg tudd oldani az adott problémát?
Ha pedig úgy érzed, hogy segítene, ha online egy közösség tagjaként tanulhatnál 11 napig, akkor várunk szeretettel online Tanulószobánkban: https://www.facebook.com/groups/225047183618569
Minden nap a reggeli gyakorlás után 8-kor elindítunk egy Zoomot, amely segít elkezdeni a napodat. ❤️
Forrás: Carol Vorderman: Tanulási technikák - lépésről lépésre