Katha Upanisád 23 -- Az evolúció a számkja tanítása szerint
A Katha Upanisád
Nacsikétasz utazása a halhatatlanságba
Mahamandaleshwar Swami Jasraj Puri kommentárjaival
Részletetek a magyar fordításból
Hungarian Translation (C)2023, Yoga in Daily Life
Jáma így beszélt tovább:
- Az érzékeken túl vannak az érzékek tárgyai (*1)
- Az érzékek tárgyain túl van az elme
- Az elmén túl van az intellektus
- Az intellektuson túl van a Nagy Önvaló (az Atma)
- Az Atmán túl van a megnyilvánulatlan (Avyaktam)
- A megnyilvánulatlanon túl van a Purusa
- A Purusán túl nincsen semmi magasabb
- Az a célállomás. Az a végállomás. Az a végcél
Jáma most elhagyja a kocsi hasonlatot és a számkja filozófia(*2) tanítása szerint írja le a megnyilvánulás szintjeit. A számkja huszonöt kategóriára osztja a valóságot. Jáma nem részletezi az összeset, hanem csak a számkja alapvető szerkezetét írja le. A számkja filozófia a mozgó és mozdulatlan dolgok egész univerzumát úgy tekinti, mint két alapvető létező továbbfejlődött alakjait. A két alapvető létező a prakriti és a purusa.
- A prakriti a természet meg nem nyilvánult formája. Ez az az anyagi szövet, amelyből minden anyagi dolog kifejlődik.
- A purusa az “átélő tudat”, amely minden megnyilvánult dolog tanúja. A purusát nem befolyásolják a prakriti különböző megnyilvánulásai, viszont ez a tudat minden megnyilvánult formában benne rejlik.
A számkja tanítása szerint a prakritit, amely megnyilvánulatlan, a három gúna (minőségek) aktiválják: a szattva (tisztaság, világosság), radzsasz (aktivitás) és a tamasz (tehetetlenség) – ezek adják meg az adott megnyilvánulás formáját és jellegzetességeit. A három gúna minden dologban jelen van, minden dolog tulajdonságait az uralkodó gúna határozza meg. Ahogy a három alapszínből bármilyen színt ki lehet keverni, ehhez hasonlóan az univerzumban minden létező dolog egyedi tulajdonságát a három gúna egyedi keverése határozza meg.
Spirituális szempontból nézve a Jáma által leírt folyamat egy fejlődés a durva fizikai megnyilvánulástól és tudattól – amelyeket a tamasy és a radzsasz gúna ural – visszafelé a megnyilvánulatlan prakriti (avyakta) és a purusa irányába. Ezen az úton úgy tudunk haladni, ha a szattva gúnát tápláljuk, támogatjuk – amelynek tulajdonságai a tisztaság, világosság, nyugalom, bölcsesség, függetlenség, megkülönböztetőképesség és igazság. Az olyan elme, amelyet a szattva ural, visszaolvad a az isteni tudatba, a világosság és a függetlenség által. Ez pedig a végső cél!
(*1) A fordító megjegyzése: Az "érzékek" itt a számkja filozófiában definiált "gjána indriják"-at jelentik, ezek az érzékszervek (szem, fül, stb). Az "érzékek tárgyai" pedig a számkja filozófia "tanmantra" fogalmai, amelyek azok a funkciók, amit az adott érzékszerv megvalósít (látás, hallás, stb).
A számkja filozófia rendszere. A 25 kategória és a 3 gúna.
(*2) A fordító megjegyzése: Az alábbi séma mutatja a dolgok létrejöttének menetét a számkja filozófia tanítása szerint. A spirituáis fejlődés során ugyanezen az úton lehet visszatérni (a nyilak megfordításával) a durva anyagtól a Purusáig.
A Világ dolgainak létrejötte a számkja filozófia tanítása szerint