Skip to main content
| Katha Upanisád

Katha Upanisád 25 -- Manva dhire, dhire cal

A Katha Upanisád
Nacsikétasz utazása a halhatatlanságba
Mahamandaleshwar Swami Jasraj Puri kommentárjaival

Részletetek a magyar fordításból

Hungarian Translation (C)2023, Yoga in Daily Life

Ébredj fel! Serkenj fel! Most, hogy megkaptad a kért kegyeket, itt az idő, hogy megértsd és megvalósítsd azokat! Nehéz végigmenni az úton, keskeny az ösvény, mint a borotva éle. A bölcsek azt mondják, nehezen járható ez az út.

Jáma végzett a tanítással és most Nacsikétasznak át kell azt ültetnie a gyakorlatba. Ha a mai korban játszódna a történet, Jáma talán a Nike jelmondatát idézné és így bíztatná Nacsikétasz-t:

- Csak csináld!

A bíztatáson kívül egy figyelmeztetés is van itt: bonyolult a megvalósításhoz vezető út! Az én Gurudéva láncolatomban van egy bhadzsan, ami jól illeszkedik Jáma szavaihoz:

Manva Dhire Cal Gagana Ghara Carhna Re Bhai

Ó Elmém, lassan járj, Fel kell emelkednünk
A mennyei otthonba!

Előttünk hetvenkétezer folyó van és hosszú, mély árkok.
Az égbolt felett ezer mérfölddel van Rama

A gyalogutak keskenyek, az éj sötét és az út csúszós
Ha a lábad megcsúszik, leesel a mély árokba

Huszonöt kísértés van, melyek nagyon elbájoló dallamot énekelnek
Hallgatva ezeket megbabonáznak, és elfelejted az utat

Ha valaki megpróbál felemelkedni, hogy nem ismeri a módját
Visszaesik a földre. Szatguru nélkül nincs tudás

Mivelhogy ez az ösvény nagyon szövevényes
Sri Devpuriji adott nekem útmutatást (arra, hogyan emelkedjek)
Swami Deep mondja:
“Csak a Guru kegyelme által lehet ezt elérni”.

Sri Dip Narayana Mahaprabhuji ezen bhadzsanja kihangsúlyozza, hogy a spirituális úton óvatosságra és figyelemre van szükség. A huszonöt kísértő „szirén” – azaz az összes érzék, az érzékek tárgyai, az elme, az intellektus és az egó - - édes zenét játszik, próbálják megvédeni a területüket. A szádana visszaszerzi az uralmat a tudatosság felett. A tudatot azelőtt az érzékek és az elme szeszélyei rángatták ide-oda, attól függően, hogy melyik benyomás tűnt éppen csábítóbbnak. Természetes, hogy az elme és az érzékek számára és nem mondanak le egykönnyen a “szerzett jogukról”, a fennhatóságról.